TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER
StartsidanNyheter och researtiklarReseberättelse från Kenya: Karibu Kenya och Happy Paradise på Mauritius

Reseberättelse från Kenya: Karibu Kenya och Happy Paradise på Mauritius

2020-01-09
Visa alla inlägg

I september reste vår kollega Bianca och hennes pappa till Kenya med avslutande solsemester på Mauritius. Läs om deras upplevelser nedan.

Jeep

Nu väntar oss tolv dagar i Afrika! Det är jag och min 73-åriga far, som redan har varit på safari i Sydafrika.

Vi landar tidigt på morgonen i Nairobi och är – tack vare e-visum och att vi fick väskorna snabbt – efter knappt 30 minuter ute i den ännu kyliga, friska morgonluften. Vår chaufför och guide, Charles, hälsar vänligt på oss och vi startar en något annorlunda Karibu-tur i riktning mot Amboseli nationalpark.

Amboseli betyder ”salt damm”, vilket är mycket passande. När vi efter cirka 5 timmars biltur ankommer till vår lodge så fräschar vi upp oss lite snabbt och ger oss sedan ut på resans första game drive i ovan nämnda damm… Amboseli är en mindre park, men överraskar med många olika landskap och djur. Vi såg bland annat giraffer, vattenbockar, flodhästar, pelikaner, bufflar, en gepard, leoparder i ett träd och dåsiga lejon. Ingen dålig början!

Hyena

Man kan för övrigt lika gärna låta bli att fräscha upp sig innan safarin eftersom man är täckt med fint damm efteråt!

Två dagar senare lämnar vi Amboseli nationalpark och gör ett extra stopp i Nairobi för att besöka elefantbarnhemmet David Sheldrick. Här får de föräldralösa elefanterna mat varje dag kl. 11.00 och man får en inblick i och information om korrekt uppfödning och utsättning i naturen efter adoptionstiden. Ett absolut måste för alla som gillar elefanter!

Därefter åt vi en utsökt middag på Karen Blixen Tamambo Cafe & Restaurant.

Sedan gick resan vidare till Naivashasjön, som vi nådde efter cirka 2,5 timmar i puckelpisten.

Vi njuter av naturen i en liten båt på sjön tillsammans med en mycket pratglad ung guide. Här tycks tiden stå stilla. Olika fågelarter använder de underliga vattenträden som häckningsplats, ett par zebror och vattenbockar betar vid flodbrädden medan mäktiga flodhästfamiljer flyter fridfullt i vattnet – på säkert avstånd från oss.

Efter en mycket lång dag med många kilometer på vägarna är Naivashasjön en fantastisk plats att koppla av under de tidiga kvällstimmarna.

Nästa dag körde vi till Lake Nakura nationalpark, en park som lika liten som den är intressant, med en stor sjö och små vattenfall. Här ser vi dessutom ett par noshörningar. The Big Five är därmed avklarade! (The Big Five är lejon, buffel, noshörning, leopard och elefant.)

Nästa dag går turen i riktning mot Masai Mara.

Vi kör igenom massajernas huvudstad Narok och häpnas av myllret på marknaderna vid vägkanten. Det råder en högljudd, brokig och exotisk stämning och man vill helst stanna och umgås med människorna. Men resan går vidare på en väg, som näppeligen kan kallas väg – man får så att säga en gratis, afrikansk massage.

Kenya

Vi gör ett kort stopp på ett barnhem som stöds av TourCompass. Jag överlämnar donationerna från min 11-åriga dotters skolklass och gläder mig åt barnens skratt och lek.

Sent på eftermiddagen ankommer vi till vår lodge och efter middagen ger vi oss ut på vår första game drive i Kenyas kanske mest kända park. Masai Mara är cirka 1 500 kvadratkilometer stor och en del av Serengetis ekosystem. Här lever de flesta djuren i Kenya. Namnet Masai Mara består av ordet ”Masai”, för folkslaget ”massajer”, och ordet “Mara” som betyder “fläckig”. (Sett ovanifrån ligger de enstaka träden likt fläckar/prickar på savannen).

Här såg vi otroligt många och mycket vackra djur.

Våra absoluta höjdpunkter:

Masai Mara

lejon med sina ungar, ett hanlejon med färskt byte, lekande hyenor, en guldschakal, en albinoapa och en bebiselefant med sin familj. I Masai Mara ser man självklart även många giraffer, zebror, gaseller, impalor, bufflar, gnuer m.m.
Efter en vecka full av intryck är det dags att ta farväl, ”Kwaheri Kenya” – vi kommer garanterat tillbaka!

Vi flyger från Nairobi till Mauritius, en flygtur som tar cirka 4,5 timmar, och ankommer till vårt hotell på sydkusten på kvällen.
De följande dagarna tillbringar vi med att lära känna de olika kusterna och våra hotell.

• Sydkusten: Bel Ombre
  • Sydvästkusten: Le Morne
  • Västkusten: Tamarin Bay, Flic en Flac, Point aux Pimentes (Grand Baie)
  • Nordöstkusten: Grand Gaube
  • Östkusten: i närheten av Mahebourg

Den näst sista eftermiddagen shoppar vi i Port Luis – här finns köpcentrum, marknader och många, små butiker.

Det är enkelt att ta sig runt på Mauritius (trots att det är vänstertrafik) i bussarna som kör runt på ön. Man kan också åka kortare sträckor med taxi eller utforska ön i en hyrbil.

Mauritius

Här finns otaliga stränder och massor av vita, breda och naturliga stränder med små vikar. Men det är i synnerhet öns kultur som gör Mauritius så enastående och varierande! Här lever alla människor med olika religioner fredligt tillsammans.