TRYGGHETSGARANTI - LÄS MER

Praktisk information om Zanzibar

Praktisk information om Zanzibar
Praktisk information om Zanzibar

Praktisk information om Zanzibar

KLIMAT
Bästa restid

Zanzibar ligger nära ekvatorn, därför är det varmt året runt. Det är i genomsnitt 7-8 timmar sol varje dag.
När det er vinter i Sverige, är det som varmast på Zanzibar – vinter och sommar är ombytta.
Zanzibar har perfekt semesterväder året runt Sommarvärmen midras ofta av havsbrisen.

Regnperioden pågår från slutet av mars till mitten av maj och från november till december.

Väderstatistik
JAN
FEB
MAR
APR
MAJ
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
Genomsnittstemperatur
28
28
28
27
25
25
24
25
25
26
27
27
Genomsnittlig nederbörd i mm
89
56
153
401
255
68
48
47
50
97
226
194
Nattemperatur
25
25
24
23
22
20
19
19
19
21
22
24
Vattentemperatur
JAN
FEB
MAR
APR
MAJ
JUN
JUL
AUG
SEP
OKT
NOV
DEC
Genomsnittstemperatur
27
28
27
27
26
25
24
24
24
25
25
26

I Zanzibar är tidvattnet en del av naturen. På Zanzibars östkust kan man uppleva detta fantastiska fenomen. Vid högvatten kommer vattnet ända upp till hotellets skyddande fördämningar, och vid lågvatten kan man gå 500–800 meter ut på havsbotten och njuta av Zanzibars breda stränder i fulla drag.

I de cirka 12 timmar som råder mellan hög- och lågvatten har man rik möjlighet för att bada i den fantastiska Indiska oceanen. Har man sådan tur att det är lågvatten på kvällen arrangerar hotellen med jämna mellanrum middag under bar himmel på själva stranden – en absolut fantastisk upplevelse.

På nordkusten är det också tidvatten, om än i mindre grad än på östkusten. Här får man nöja sig med en mindre effekt. Det innebär också att vattnet vid stränderna normalt snabbare blir djupare och det ska man vara uppmärksam på när man badar – i synnerhet med barn. Men även nordkustens stränder bjuder på härliga badupplevelser.

VIKTIG INFORMATION OM DIN RESA
Pass och visum

Du ska naturligtvis ha med dig ditt pass på resan.

Svenska medborgare måste ha giltigt visum för att resa till Tanzania. Visumansökan ska fyllas i online här

Innan du kommer igång med själva visumansökan rekommenderar vi att du noggrant går igenom ansökningsguiden steg för steg. Du hittar guiden här.

När du påbörjar din visumansökan ska du ha följande saker redo:

  • Ditt pass
  • Ett digitalt passfoto på högst 300 kb som ska vara i antingen jpeg- eller png-format
  • En kopia av ditt pass på högst 300 kb som ska vara i antingen jpeg- eller png-format
  • En kopia av din resplan (du anger namn och adress på ditt hotell. Om du bor på flera olika hotell skriver du namn och adress på det första hotellet du bor på)

Du ska ansöka om ett ”ordinary visa (single entry visa)”.

Passet ska vara giltigt i minst 6 månader efter utresa från Tanzania och det ska finnas två tomma sidor för in- och utresestämplar i det.

Räkna med att det kan ta upp till 14 dagar att få ditt visum godkänt. Vi rekommenderar att du kontrollerar status på din ansökan på webbplatsen ovan eftersom du inte alltid får ett e-postmeddelande om godkänt visum. När ditt visum är godkänt skriver du ut det och tar med det till Tanzania.

Det är också möjligt att ansöka om visum när du kommer till Tanzania, men vi rekommenderar att du ansöker om det hemifrån för att spara tid på flygplatsen.

Visumavgiften är 50 USD, oavsett om du ansöker på nätet eller vid ankomsten till Tanzania.

Barn som reser ensamma eller med en annan vuxen än sin vårdnadshavare ska ha med sig dennas/dessas skriftliga samtycke till resan i form av en fullmakt samt barnets personbevis (på engelska).

Visumreglerna är tillgängliga på Utrikesdepartementets webbplats.

Dessutom rekommenderar vi att du bekräftar ovanstående visumregler eftersom dessa kan ändra sig med kort varsel. Du kan kontakta Tanzanias ambassad i Stockholm.

Om du har beställt en kombinationsresa med Tanzania och Kenya måste du som svensk medborgare ha visum till båda länderna. Vi hänvisar till vår sida med praktisk information om Kenya för detaljer om hur du ansöker om visum till Kenya.

Resedokument

Innan avresa skickas några resedokument med viktig information till dig som vi rekommenderar att du skriver ut och tar med dig på resan. Du får bland annat ditt reseprogram samt telefonnummer till våra lokala samarbetspartner på resmålet så att du har möjlighet att komma i kontakt med dem vid behov.

Vi rekommenderar att du laddar ner appen WhatsApp till din mobil och lägger till vår samarbetspartners telefonnummer. Då kan du skicka meddelanden och ringa dem gratis när du har tillgång till wifi.

Vaccinationer

Vi rekommenderar att du kontaktar en specialläkare, din husläkare eller en auktoriserad vaccinationsklinik för information om vaccinationer. Du kan också läsa mer om reglerna för resevaccinationer här.

Observera reglerna som gäller för gula febern – i synnerhet om du reser in via ett annat land, där gula febern finns. Vissa länder har krav på bevis om vaccination mot gula febern vid inresa. Därför ska du alltid ha med dig ditt vaccinationsbevis i handbagaget när du reser.

Observera att du ska ta med ditt vaccinationsbevis i utskriven version vid inresa till Tanzania.

 

Det finns i dagsläget inget krav på covid-19-vaccination för att resa in i Tanzania. Dessa regler kan dock ändras med kort varsel. Det är ditt eget ansvar att undersöka dessa regler innan avresa.

Observera att det kan finnas särskilda covid-19-krav på de flygplatser där du mellanlandar på väg till och från Tanzania. Det är ditt eget ansvar att undersöka detta innan avresa.

Du är alltid välkommen att kontakta oss om du har några frågor.

Resevillkor

Läs gärna våra generella resevillkor noga, då dessa är en del av de avtalsvillkor som hör till resor köpta på TourCompass. De resor som köpts hos oss omfattas av lagen om paketresor.

Klicka här för att läsa våra resevillkor.

Reseförsäkringar

Vi rekommenderar alltid att du har en bra reseförsäkring när du ska ge dig iväg på din drömresa. Dessutom är det en riktigt bra idé att teckna ett avbeställningsskydd.

Klicka här för att gå till vår sida om försäkring, där du kan läsa mer om våra rekommendationer.

FÖRE RESAN
Valuta, prisnivå och dricks

Tanzanias valuta heter tanzanisk shilling (TZS), klicka här.

Tanzanias valuta får varken föras in eller ut av landet. Vi rekommenderar därför att du växlar till shilling på flygplatsen eller tar ut kontanter vid ankomsten till Tanzania.

Det finns också möjlighet att betala med USD i Tanzania. Se till att ha med dig mindre belopp (1–5 dollarssedlar) då detta är det mest gångbara på marknader, som dricks och liknande. Du kan också hämta ut pengar med Visa och Mastercard i uttagsautomaterna samt betala med korten på vissa platser.

Observera att hotellen i Zanzibar tar ut en hotellskatt på 5 USD per person och dag. Beloppet debiteras vid utcheckning.

 

Dricks

I Tanzania är det brukligt att ge guider, servitörer och annan servicepersonal dricks.
Därför förväntas du ge dricks, men det är givetvis upp till dig hur mycket du vill ge.

Som en tumregel kan du utgå från följande:

  • 10–15 USD per person och dag till guiden
  • 2 USD för bagage som dörrvakten bär åt dig
  • 10 % på barer och restauranger
  • 2 USD per dag till städpersonalen

Vi rekommenderar att du ger dricks till din guide/chaufför vid slutet av din resa, helst i ett förseglat kuvert.

Mat och allergier

På de allra flesta av våra resmål kan vi ta hänsyn till allergier, samt allergener eller särskilda preferenser i fråga om mat, men då är det viktigt att du upplyser oss om detta när du bokar resan.

Telefoni, wifi och elektricitet

De flesta hotell och lodger får elektricitet från egna generatorer, som normalt stängs av efter midnatt. Kom därför ihåg att ta med en liten ficklampa på semestern. Det är 240 volt och man använder kontakter med tre stift.

I hotellbeskrivningarna på vår webbplats kan du se om det finns wifi på hotellen. Var uppmärksam på att uppkopplingen kan vara osäker.

Packlista

Packa alltid alla viktiga och oumbärliga saker i ditt handbagage. Detta gäller till exempel pass, visum, vaccinationskort, kreditkort, pengar, försäkringsdokument, resedokument, dator och mobiltelefon samt eventuell information om ditt hälsotillstånd och livsviktig medicin.

Vi rekommenderar att du packar dina saker i mjuka väskor när du ska på en safariresa. Det är lättare att packa safaribilarna med mjuka väskor än med resväskor. Hårda resväskor är särskilt svåra att få plats med i safaribilen. Undvik därför så långt som möjligt att använda resväskor med hårda kanter.

Ta med ljusa sommarkläder, långbyxor och långärmade skjortor som skyddar mot mygg efter solnedgången och vid behov mot solen under dagarna. Undvik att gå barfota på kvällen på grund av mygg.

De flesta rum har myggnät (eller sprayas med myggspray), men det är ändå en bra idé att ta med myggspray och klådstillande kräm hemifrån.

Om du rör dig utanför hotellet rekommenderar vi att du klär dig anständigt eftersom mycket korta shorts/kjolar, linnen och så vidare kan uppfattas som stötande och i värsta fall kan leda till böter.

Observera att all användning, import och produktion av plastpåsar för livsmedelsindustrin är förbjudet i Tanzania. Därför rekommenderar vi att du inte använder plastpåsar när du packar ditt bagage. Använd istället tygpåsar eller påsar som tillverkats av annat material än plast.

Införande av växtprodukter till EU

Det är inte tillåtet för resande att införa växter, frön, frukter och andra växtprodukter vid reser till länder utanför EU utan att dessa medföljs av ett sundhetscertifikat. Reglerna gäller även för mindre mängder av växter och växtprodukter.

Du kan läsa mer om reglerna här.

Resande med nedsatt rörlighet

Vi ber dig uppmärksamma att våra resor generellt inte är lämpade för rörelsehindrade personer. Kontakta oss gärna för information om möjligheterna i förhållande till dina specifika behov.

FLYGRESAN
Flygbiljetter

De flesta flygbolag har elektroniska flygbiljetter (e-biljetter).

Det är viktigt att du kontrollerar ditt namn efter stavfel, då ditt namn på bokningen ska vara identiskt med namnet i ditt pass. Kontakta oss så fort som möjligt om du måste korrigera namnet på bokningen. Observera att detta kan medföra en avgift från flygbolaget.

Platsreservation

Flygbolaget kommer ett tilldela dig en plats ombord på flyget när du checkar in. Om du har specifika önskemål om placering på flygplanet kan du göra en platsreservation på flygbolagets webbplats eller i deras app. Observera att de flesta flygbolag kräver betalning för en platsreservation.

Det varierar när flygbolagen öppnar för platsreservation, men som huvudregel kan du boka plats från då du bokar resan till 48 timmar innan avgång.

Vi ber dig dessutom uppmärksamma att flygbolaget förfogar över alla platser på flyget och att de därför har rätt att genomföra ändringar i reservationen.
Gör du ingen platsreservation innan avresa kommer flygbolaget att tilldela dig en plats när du checkar in.

Incheckning

Vid incheckning använder du ditt pass och din bokningsreferens, som framgår av din resplan.

Vi rekommenderar att du laddar ner flygbolagets app till din telefon. I appen har du möjlighet att checka in online, normalt 24–48 timmar före avresa. Här kan du även hålla dig uppdaterad om flygändringar och annan viktig information om din flygresa.

Observera att flygtiderna kan ändras i förhållande till den resplan du fick när du bokade resan. Det är alltid flygtiderna i flygbolagets app eller på flygbolagets webbplats som gäller.

På flygplatsen

Vi rekommenderar att du är på flygplatsen senast 2 timmar före avresa. Du kan med fördel gå in på flygbolagets webbplats för att få de senaste uppdateringarna.

Bagage

Vi använder många olika flygbolag till våra resmål. De exakta reglerna för handbagage och incheckat bagage står på flygbolagets webbplats eller i deras app.

Om du flyger inrikes i Tanzania, ska du vara uppmärksam på att det endast är tillåtet att ta med 15-20 kg i den incheckade resväskan och fem kg i ditt handbagage. Observera att det oftast inte är tillåtet att ta med en kabinväska på hjul som handbagage eftersom flygplanen inte har plats för bagage ovanför sätena.

Om du bär med dig handbagage synligt i plastpåsar vid ankomsten till Zanzibar kommer du bli ombedd att lämna ifrån dig dem. Det innefattar även plastpåsar från exempelvis taxfree.

Försenat bagage

Skulle ditt bagage bli försenat ska du vid ankomst vända dig till personalen i bagageområdet på flygplatsen och anmäla ditt saknade bagage.

Det är viktigt att du har ditt bagagekvitto när du ska fylla i din PIR-rapport (Property Irregularity Rapport).

Observera att du inte ska lämna bagageområdet förrän du har fyllt i rapporten.

I händelse av försenat bagage ber vi dig kontakta vår samarbetspartner, som ser till att din guide/chaufför väntar på dig.

Försenade eller inställda flyg

Skulle det ske ändringar i samband med din flygreservation före avresa kontaktar vi dig naturligtvis med information om detta.

Uppstår det en flygförsening efter incheckning är det flygbolaget som ansvarar för att boka om din resa. Normalt sett bokar de nästa möjliga avgång och står för eventuell förtäring och övernattning, om det skulle bli nödvändigt.

Vår samarbetspartner ansvarar för att kontrollera eventuella ändringar gällande ankomsttider och väntar naturligtvis på dig, även om ditt flyg är försenat.

Om ett försenat eller inställt flyg innebär att flygbolaget bokar om dig till ett annat flyg efter att du har ankommit till flygplatsen, ber vi dig kontakta oss på TourCompass journummer.

PÅ RESMÅLET
Immigration och tull

Immigration:

När du ankommer till din slutdestination går du genom passkontrollen. Här kontrolleras ditt pass samt eventuella inresedokument och visum. På många platser ska du lämna fingeravtryck och det tas även ett foto av ditt ansikte för biometrisk identifiering. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe.

 

Tull:
När du har passerat passkontrollen och hämtat upp ditt bagage ska du gå genom tullen. Har du inget att förtulla går du genom ”Nothing to declare”. Har du något att förtulla är det viktigt att du går genom ”Declare”. Det är ditt eget ansvar att kontrollera vilka tullregler som gäller i landet du reser till.

Vid ankomst till ditt slutliga resmål ska du passera landets immigration. Här kontrolleras ditt pass och eventuellt visum eller andra inresepapper. Du kan också få frågor om dina resplaner i landet och eventuellt adressen till ditt övernattningsställe. På några platser tas det bilder av dig och dina fingeravtryck registreras.

I Tanzania måste du fylla i både in- och utreseformulär.

Under punkten där du ska fylla i en adress i Tanzania ska du ange namnet på det första hotellet/den första lodgen du ska övernatta på.

Ankomst

När du kommer ut i ankomsthallen på flygplatsen välkomnas du av en guide/chaufför med en TourCompass-skylt med ditt namn som ser till att du kommer fram till ditt hotell.

Skulle du mot förmodan inte hitta din guide/chaufför, ber vid dig att kontakta vår samarbetspartner på deras journummer, som framgår av dina resedokument.

In- och utcheckning på hotell

Incheckningstiden är normalt kl. 14.00 och därför kan du inte räkna med att få ditt rum tidigare.

När du checkar in registrerar receptionisten ofta ditt kreditkort och kan även reservera ett belopp. Det är inte en extra avgift, utan en vanlig rutin på hotell för att garantera betalning av eventuella varor från minibaren eller liknande. När du checkar ut blir beloppet tillgängligt automatiskt på ditt konto om du inte har utnyttjat det.

Det är normalt att hotellen tar en kopia av ditt pass. På några ställen är detta ett krav från de lokala myndigheterna.

Vid avresa är utcheckningstiden normalt sett kl. 10.00. Ska du resa vidare först på eftermiddagen eller kvällen kan du förvara ditt bagage på hotellet tills du ska resa. Om du istället vill ha en sen utcheckning kan du mot betalning boka detta när du bokar resan.

Observera att hotellen i Zanzibar tar ut en hotellskatt på 5 USD per person och dag. Beloppet debiteras vid utcheckning.

Restyp och transport

I händelse av oförutsedda händelser såsom dåligt väder, blockerade vägar eller annat kan det bli nödvändigt att ändra ordningsföljden på sightseeing och utflykter till sevärdheter i dagsprogrammen.

Behöver du hjälp längs vägen?

Vi har ett journummer som är bemannat dygnet runt så att du alltid kan komma i kontakt med oss om det skulle uppstå något oförutsett längs vägen på din resa. Dessutom skickar vi även telefonnummer och jourtelefonnummer till vår samarbetspartner på resmålet. I några fall kan det gå enklare och snabbare att kontakta vår samarbetspartner på grund av tidsskillnader, om du till exempel hamnar i en situation då din upphämtning till en utflykt eller transfer är mer än 15 minuter försenad.

EFTER RESAN
Ris och ros/kontakt

Vi lever av nöjda gäster och vill därför gärna höra av dig efter hemkomst. Skicka ett e-postmeddelande till info@tourcompass.se eller ring oss på 021–372 07 99.

Afrika
Elisabeth Simonnæs

Elisabeth är vår Afrikaspecialist och har över 10 års erfarenhet av resor i Afrika.

Se öppettider
Måndag - torsdag kl. 10-16
Fredag kl. 10-14